NATJECATELJSKI TENIS

Najvažnija djelatnost kluba nakon popularizacije tenisa kao sporta je stvaranje što boljih uvjeta za natjecateljski pogon i rad s nadarenim igračima koji se žele profesionalno baviti tenisom.

Igračica iz naše škole tenisa:  Dijana Banovec (ex top 300 WTA)

 

Kroz višegodišnje iskustvo u radu  možemo reći da su nam poznati skoro svi uvjeti i problemi u razvoju svakog natjecatelja.

1. SPONZORI, RANG-LISTE

Materijalni problemi u današnjem tenisu jedan su od glavnih uvjeta za profesionalno bavljenje tim sportom.

 

Sponzori (klub, roditelj, savez ili menadžer) traže brze rezultate kako bi opravdali svoja ulaganja pa se već u najmlađim kategorijama javljaju se rezultatski pritisci na igrače (koji nisu emocionalno zreli) i na trenere koji pokušavaju dugoročno programirati trening. Iz tog razloga dešava se da treneri odustanu od dugoročnih ciljeva, a mlađi natjecatelji prisiljeni su igrati veliki broj turnira zbog pozicija na rang listama kako bi se što prije opravdala uložena sredstva.

 

Na treninzima prevladavaju većinom situacijski i taktički dijelovi prednatjecateljske i natjecateljske faze a zanemaruju se ostali dijelovi sportske pripreme.

 

Posljedica takvog načina rada je da većina naših juniora prilikom prelaska u profesionalni tenis nije u mogućnosti konkurirati tehnički, kondicijski i mentalno kompletnijim vršnjacima iz drugih zemalja, što dovodi do gubitka motivacije za daljnje treniranje, a i do gubitka sponzora.

Ligaški meč parova TK Futur-TK Donji Miholjac; Josip Herceg i Tin Prpić s Marin Draganja i Tomislav Draganja

2. CILJEVI NAŠIH PROGRAMA

  1.  PROFESIONALNI PRISTUP

  2.  RJEŠAVANJE NOVČANOG PROBLEMA KROZ TIMSKI RAD

 

Naš cilj je omogućiti svakom natjecatelju kompletno usavršavanje u svim dijelovima teniske igre i to od samog početka ozbiljnih treninga.

 

Velika pažnja se obraća na karakteristike rasta i razvoja svakog natjecatelja i rad na određenim sposobnostima koje se mogu najefikasnije trenirati u određenoj dobi.

 

  • U modernom tenisu su te sposobnosti od izuzetne važnosti, tako da se prilikom dugoročnog programiranja treninga njihov razvoj mora staviti na mjesto ispred natjecateljskih rezultata.
  • Turniri za kategorije do 12 g. trebali bi biti motivacijskog karaktera ili pokaznog u cilju kontrole trenažnog procesa.
  • U toj dobi su osim kvalitetno izrađenog programa priprema, veoma važni momčadski sistemi treniranja i natjecanja.
  • Iz tog razloga cilj je okupiti dobar tim natjecatelja podjednake dobne starosti.
  • Uz zajedničko treniranje i odlaske na turnire, organiziraju se redoviti teniski kampovi i pripreme u suradnji s drugim klubovima.

 

Prednosti timskog načina rada su višestruke:

 

  1. Pozitivna konkurencija
  2. Rješavanje novčanih problema(treninzi, putovanja…)
  3. Veća tolerancija na trenažni proces
  4. Lakši pristup sponzorima

 

Uz pravilan programiran pristup te isključivo uz timski rad (više polaznika istog godišta) u suradnji s klubom i sponzorima, svakom natjecatelju mogu se osigurati uvjeti za prelazak u profesionalni tenis. Naravno, puno toga ovisi o vanjskim faktorima te sposobnosti polaznika za kvalitetan rad – kao i u svakom drugom profesionalnom sportu.

3. RAD

a) Natjecatelj – tip 1

 

Sistem rada bazira se na postepenoj izgradnji svakog natjecatelja u kompletnog igrača sa savladanim svim segmentima igre na terenu i izvan njega.

Najvažniji cilj trening-sistema je priprema natjecatelja tipa 1 za prijelaz u profesionalni tenis.

 

U početku natjecateljskog treninga najviše se pažnje posvećuje:

 

  • Pravilnoj tehničkoj izvedbi svih udaraca
  • Motoričkim sposobnostima (koordinacija, fleksibilnost, prevencija, izdržljivost, snaga, agilnost, brzina…)
  • Radnim navikama

 

Razvojem igračkog znanja svaki natjecatelj se upoznaje s ostalim segmentima:

 

  1. Periodizacija treninga
  2. Plan igre, strategija i taktika
  3. Individualni stil igre
  4. Psihologija (mentalna spremnost)
  5. Kondicijski trening
  6. Nutricionizam
  7. Farmakologija
  8. Vanjski faktori
  9. Prijelaz u profesionalni tenis

 

Pojednostavljena objašnjenja osnovnih segmenata igre:

 

1. Periodizacija treninga

U našem sistemu rada razvoj tehničkih, taktičkih, mentalnih i motoričkih sposobnosti je kontroliran i planiran od samih početaka ozbiljnog treniranja.

 

Periodizacija treninga daje sljedeće prednosti:

 

  • Igrač dostiže vrh natjecateljske forme u najvažnijem dijelu sezone
  • Igrač i trener imaju uvid i kontrolu u postizanju tempirane forme
  • Rad na treningu je efikasniji
  • Ciljevi su unaprijed određeni
  • Rizik od pretreniranosti i ozljeda je smanjen
  • Raznovrsnost i kontrola treninga doprinosi motivaciji za rad

 

2. Strategija i taktika

Cilj je naučiti igrače da nikad ne bi trebali ulaziti u meč bez plana igre i da je pristup načinu na koji se igra mnogo važniji od rezultata meča. Svaki igrač se upoznaje s razlikom između plana igre, strategije i taktike te njihovoj primjeni.

 

3. Individualni stil igre

Igrač bi trebao znati da je individualni stil igre vezan uz plan igre. Ovisno o individualnom stilu protivnika i podlozi na kojoj se igra svaki igrač bi trebao imati unaprijed isplaniranu strategiju meča uzimajući u obzir prednosti i nedostatke svakog stila. Razvoj individualnog stila najviše ovisi o funkcionalno – mentalnim osobinama igrača i tehničkim karakteristikama udaraca.

 

4. Psihologija (mentalna spremnost)

Najvažniji ciljevi su postizanje emocionalne stabilnosti, koncentracije i samo-motivacije u stresnim situacijama.

Kod početka intenzivnijih natjecanja kod svakog igrača je neophodno izraditi njegov trenutačni mentalni profil kroz jednostavne testove kako bi se moglo ustvrditi kojim mentalnim karakteristikama treba posvetiti posebnu pažnju. Svaki igrač se upoznaje s osnovnim tehnikama izgradnje mentalnih karakteristika.

Ovaj segment igre je u većini slučajeva presudan!

 

Osnovne mentalne karakteristike:

 

  • Motivacija
  • Koncentracija
  • Samopouzdanje
  • Borbenost
  • Emocionalna stabilnost
  • Samostalnost

 

5. Kondicijski trening

Kroz planirani trening kondicijske pripreme svaki igrač dobiva saznanje o specifičnim vježbama za razvoj funkcionalnih i motoričkih sposobnosti koje su danas postale presudan faktor uspjeha u vrhunskom natjecateljskom tenisu. Tipovi vježbi i doziranje su prilagođeni svakom igraču uzimajući u obzir njegovo inicijalno stanje, rasporede turnira i kronološku dob.

 

6. Nutricionizam

Cilj je svakog igrača upoznati sa:

 

  • Općim principima zdrave prehrane ovisno o tipu
  • Regulacijom tjelesne težine
  • Popunjavanjem rezervi energije za vrijeme trenažnog procesa prije turnira
  • Prehranom neposredno prije i za vrijeme turnira
  • Uzimanjem tekućine za vrijeme treninga i turnira

 

7. Farmakologija

Igrač se mora upoznati s dozvoljenim osnovnim lijekovima, pripravcima i dodacima prehrani te njihovom utjecaju na tijelo za vrijeme treninga (meča) ili odmora. Također je važno znati koje su štetne posljedice na zdravlje kod uzimanja nedozvoljenih stimulativnih sredstava ili primjenom takvih metoda.

 

8. Vanjski faktori

Znatne i odlučujuće probleme u razvoju većine natjecatelja mogu uzrokovati vanjski faktori. Igrač ih treba na vrijeme prepoznati i sa svojim stručnim timom (klub, roditelji, trener…) riješiti.

 

Osnovni ograničavajući vanjski faktori su:

 

  • Odnos trener- igrač- roditelj
  • Školovanje
  • Sponzori
  • Putovanja

 

9. Prijelaz u profesionalni tenis

Prijelaz u profesionalni tenis podrazumijeva pripremu igrača na nove uvjete. Juniorski igrač već u kvalifikacijama turnira nižeg ranga igra s odličnim protivnicima dužeg iskustva, a nakon tri do četiri dobivena takva meča ulazi u glavni turnir  gdje se mogu osvojiti prvi ATP/WTA bodovi uz turnirske i sponzorske nagrade.

 

Osvajanjem ATP ili WTA bodova igrač se upisuje na svjetsku ljestvicu i time mu se otvaraju brojne mogućnosti za daljnji napredak.

 

Za daljnji uspješan razvoj presudno je imati izgrađen pravilan mentalni stav u pristupu svakom meču ili treningu!

 

To je faza kada je oko igrača treba stvarati trenerski tim. Ponekad, na putovanjima, glavni trener mora biti sposoban obavljati i višestruke poslove:

 

  • Sparing partner
  • Coach
  • Vozač
  • Prevoditelj, glasnogovornik
  • Organizator putovanja i/ili smještaja
  • Priručni kondicijski trener, fizioterapeut..

 

b) natjecatelj – tip 2

Većina djece koja dovoljno rano i uspješno prođu osnove u tečajevima teniske škole žele napredovati u igri kroz natjecanja na turnirima u organizaciji HTS-a. Problem se javlja kad trener pred roditelje i igrače postavi zahtjevan plan treninga za sljedeće višegodišnje razdoblje koji nije prihvatljiv iz više razloga (vrijeme, škola, dodatne aktivnosti..). U tom slučaju postavljaju se drugi ciljevi i prelazak u profesionalni tenis prestaje biti prioritet.

 

Glavni cilj igrača tipa 2 je savladavanje svih dijelova tehničko-taktičko-kondicijske pripreme i konkurentnost kao natjecatelj na važnijim državnim turnirima. S prelaskom seniorski tenis taj igrač može postati aktivni sudionik u seniorskim ligaškim natjecanjima i eventualno pokušati igrati ITF-turnire nižeg ranga.

 

Nakon ili za vrijeme natjecateljskog staža, igrač tipa 2. , može upisati tečaj za trenera, a uz to se sam financirati kao sparing partner i premijama od ligaških mečeva. Za neke postoji i mogućnost dobivanja sportskih stipendija na američkim koleđima.

 

Rad s natjecateljem tipa 2 je isti kao i za tip 1 ali više prilagođen vanjskim faktorima. 

Ekipa TK Futur, osvojeno 3mj. na prvenstvu hrvatske za seniorke 2018; Mirjam Šiljić, Katja Milas, Tamara Stojković, Iva Primorac, Dijana Banovec i Lea Jurković

 

4. INDIVIDUALNI TRENING

Uz zajedničke timske treninge individualan rad u tenisu je od izuzetne važnosti. Pri tome se vodi računa o dobi natjecatelja, ciljevima i njegovoj sposobnosti za prihvaćanje takvog tipa treninga.

5. DRIL ILI IGRA?

Pokazalo se, nakon što se uzmu u obzir svi specijalizirani dijelovi teniske igre, da je najbolji trening simulirana meč situacija. Jedino u stupnju razvoja kada je potrebna određena korekcija tehnike udarca i kasnije u pripremnom periodu ili u grupnim treninzima dril je neophodan.

 

Cilj nam je na svakom treningu što bolje simulirati situacije koje se javljaju na mečevima, a eventualne tehničke greške ispravljati kroz posebne zadatke i hendikep igre (sintetička metoda). Često se dešava da je takav tip treninga zahtjevniji nego stvarna situacija na turniru.

 

6. PONAVLJANJA ILI “OLD SCHOOL” TRENING

Uzimajući u obzir sve detalje periodizacije treninga i natjecanja (megaciklusi, makrociklusi, mezociklusi, mikrociklusi, pripremni period, prijelazni period, prednatjecateljski period, oporavak, višestrane pripreme, bazične, specifične…) jedan od glavnih uvjeta za uspjeh je izgrađena navika ponavljanja određene vježbe.

 

Razlog je vrlo jednostavan – stvoriti jedan ili dva “killer” udarca oko kojih se gradi igra. Pokazalo se da većina igrača koji nisu na vrijeme  pripremljeni na takav trening  ne mogu razviti igru u kojoj pozitivan rezultat ponajprije ovisi o vlastitoj izvedbi. Prilikom izgradnje navike ponavljanja vodimo računa o kronološkoj dobi i motivacijskoj spremnosti koje su različite ovisno o mentalnom tipu.

 

Nakon višegodišnjeg rada s natjecateljima i stručnog usavršavanja, možemo reći da imamo sistem koji omogućuje nadogradnju  jačih strana  igre i/ili ispravljanja tehničko-taktičkih nedostataka.

 

Uz takav direktan pristup problemima u igri,  želja nam je da svaki igrač što prije nauči samo-korekciju tehnike udaraca, a uz to i načine samostalnog savladavanja mentalnih prepreka na treninzima ili službenim mečevima.

 

Prijavom u tenisku školu svaki polaznik ima mogućnost razvijati se od početnika prema naprednim juniorima, a zatim prema igračima ATP ili WTA ranga.

 

Pri tome je važno da se na vrijeme krene sa specijalizacijom i da se odrede ciljevi razvoja. Iz tog razloga je pokrenut klupski kamp-sistem treniranja za sve igrače koji žele brže napredovati i potpuno se posvetiti tenisu.

 

Više o programima u linku TRENINZI

Naša najbolja igračica Iva Primorac (WTA 590)